Hoe maak ik een cake uit een pak nog lekkerder?

Cake uit een pak?

glow_0ecd3cb97269bdeec0a6e1dc06b3766a

Ik maak regelmatig cake of taart vanaf een recept, maar ook ik doe wel eens lekker makkelijk en neem een pak voor cake, waar vaak alleen nog maar water bij hoeft.

Geen gedoe, lekker snel klaar, en lang zo veel afwas niet. Zou je denken! Niet in mijn keuken in ieder geval.

Spice up your cake!

Ik probeer altijd wel wat extra’s aan de cake mee te geven. Al is het maar om de smaak iets te versterken.

Soms doe ik alleen wat extra zelfgemaakte vanille-extract bij het beslag. Of een paar theelepels van mijn eigengemaakte kruidenmixen. Maar meestal gebeurt er wel meer met de cake.

Fruitcake.

Voor een fruitige cake, neem ik vaak fruit uit blik, zoals mango, peer, abrikozen of perzik. Deze vruchten zijn dan al lekker zacht en sappig. En het sap gebruik ik dan in plaats van het water wat nodig is voor de cake. Laat de vruchten dan goed uitlekken in een vergiet, vang het sap op in een kom of maatbeker en vul de hoeveelheid sap eventueel aan met wat water, tot je de benodigde hoeveelheid vocht hebt. Houd ongeveer 2 eetlepels van de droge mix apart. Maak het beslag zoals op het pak staat en gebruik het sap ipv het water. Meng het fruit met de lepels droge mix.  Giet dan een beetje beslag in je beboterde bakpan. Leg hierop een deel van je fruit, dan weer een laagje beslag. Net zo lang tot het beslag en fruit op is. Ik probeer meestal te eindigen met een laagje fruit. Als het beslag wat rijst in de oven, rijst dat grotendeels over je fruit heen. Bak af zoals het op de verpakking staat. Even af laten koelen en je hebt een heerlijke fruitige cake.

Dit kan je ook met vers fruit doen, en het water eventueel vervangen door (verse) vruchtensap.

Kruidige cake.

Ik heb een paar heerlijke kruidenmixen staan, speciaal voor zoete gerechten. En die gebruik ik regelmatig om de cake wat meer warmte te geven.  Zeker in deze tijd van het jaar vind ik een kruidige cake lekkerder dan een frisse fruit cake.

Mijn man heeft een tijdje terug een paar zakken Hershey’s cinnamon chips mee genomen vanuit het buitenland. Die kaneelblokjes smelten niet in je cake, ze worden wel iets zachter dus ze lopen wel wat uit in je cake, maar dat geeft wel een leuk effect. En je zit niet op iets hards te knabbelen.

Mijn veelgemaakte appelcake krijgt hier in huis altijd veel waardering.

Dus voor jullie hier het recept met een kant en klare cakemix.

Kruidige appelcake.

2014-10-26 13.17.24

De ingredienten, cakemix, appels, appeltaartkruiden, kaneel, bruine suiker, kaneelblokjes.

 

Schil 2-3 (zoete) appels en snijd ze in partjes. Ik gebruik hiervoor de appelboor van Ikea. Die partjes zijn een mooi formaat vind ik. Meng de partjes met 2 theelepels appeltaartkruidenmix en 2 eetlepels (bruine) suiker. Smelt in een ruime koekenpan een klontje boter op zacht vuur. Laat de boter niet te bruin worden. Als de boter bijna is gesmolten doe je appelpartjes in de koekenpan. Laat de appeltjes lekker zacht worden en licht karameliseren. Ik laat de appels in een vergiet afkoelen, zodat het vocht van de karamel en boter er uit kan lekken.

2014-10-26 13.20.59

Ben best fan van Ikea, een snijplank en appelboor van Ikea. Zelfs de bakpan die ik gebruik is van Ikea 🙂

2014-10-26 13.24.24

Doe de cakemix in de beslagkom en voeg hier ook nog een theelepel (of 2) appeltaartkruidenmix aan toe. Voeg ook een theelepel vanille extract toe. (Gebruik in plaats van het water appelsap). Mix dit zoals het op de verpakking staat. (Voeg op het laatst een handje kaneelblokjes toe).

2014-10-26 13.39.31

Meng in een apart kommetje 135 gram bruine suiker en 1 eetlepel kaneel. Meng dit goed door elkaar. Lichtbruine suiker kan ook, maar liever de donkerbruine suiker. Geeft meer kleur en smaak. Je gebruikt vast niet alles, de rest kan je bewaren voor de volgende keer.

2014-10-26 13.29.34

Dit is een mengsel van donkere en lichte bastardsuiker, omdat ik niet genoeg donkere suiker in huis had.

Beboter een tulbandvorm of een rond bakblik. Giet de helft van de cakebeslag in je bakpan. Schenk nu wat van de bruine suiker met kaneel in het midden van je cake in een soort cirkel. Als je een rond bakblik gebruikt, kan je misschien wel een soort spiraal maken van de suiker-kaneel mix.

2014-10-26 13.45.592014-10-26 13.47.48

Leg daar boven op 2/3de van de appels. Schenk hier over de rest van het beslag. Maak nog een cirkel van de suiker mix en leg daaroverheen de laatste appels.

2014-10-26 13.50.27

Voor deze cake heb ik eigenlijk een te grote bakpan gebruikt. Dus ik heb maar 2 dunne laagjes beslag. Met een kleinere vorm komt de cake beter tot zijn recht.

Bak de cake zoals staat beschreven op de verpakking. Deze cake zal iets smeuïger blijven. Ik laat de cake meestal een minuut of 10 in de vorm afkoelen. En dan pas uit de vorm op een rooster. Bestrooi de cake met nog wat poedersuiker als hij helemaal is afgekoeld.

Als je een tulbandvorm gebruikt, zorg dan dat de appels niet tegen de randen aankomt. Anders heb je 2 stukken cake, weet ik uit ervaring. Dan heeft het beslag niet langs de randen kunnen rijzen en dan liggen de appels los tussen de 2 delen cake.

Je kan ook de appels door het beslag scheppen. Dat doe ik ook regelmatig en dan laat ik de suikermix achterwege.

Je kan natuurlijk ook 1 van de andere kruidenmixen door je cakebeslag mengen. Probeer gewoon wat uit. Dat maakt het bakken zo leuk. je kan er alle kanten mee op.

Net uit de oven

Net uit de oven

2014-10-26 15.04.03

2014-10-26 15.05.54

Omgekeerd op het bord

2014-10-26 15.07.08

Zie de donkere suiker er eens doorheen piepen…

2014-10-26 15.08.38

En loopt het water je al in de mond?

2014-10-26 15.09.22

En hoe vaak bak jij cake uit een pak? En voeg je dan ook een flinke dosis van je zelf toe.

Zoals: een beetje van jezelf en een beetje van Homemade. 🙂

Geef een reactie

