Project Vanille extract

Vandaag begin ik aan “Project Vanille Extract”.

Vodka and Vanilla beans

Vodka en Vanille bonen

Ik begon de ochtend met het kopen van flink wat vanillestokjes bij de Lidl.

Vandaag waren ze in de aanbieding: 2 stokjes voor 0.89€. En dan zijn ze ook nog apart verpakt in een buisje.

De fles Vodka had ik een aantal weken terug al gekocht, omdat ik er eigenlijk al eerder aan wilde beginnen.  Maar ik vond hier in de buurt niet eerder vrij goedkope vanillestokjes.

Maar nu de Lidl ze heeft, is de tijd er rijp voor.

Dan heb ik over 6 weken echte homemade extract! En geen chemisch goedje wat zich vanille aroma laat noemen.

Hoe maak je vanille extract?

Men neme:

  • 6 vanillestokjes, doormidden gesneden
  • 0.35 liter goedkope Vodka
  • Een afsluitbare pot, (weckpot oid)
  • En 6 weken geduld

Zorg ervoor dat je pot goed schoon is.

Als je veel vanille gebruikt om te bakken, kan je ook de uitgeschraapte stokjes gebruiken.

Ik heb er nu 6 verse stokjes in zitten.

Afbeelding 011

Doe de stokjes in je pot en schenk daar de Vodka overheen tot ze helemaal onder staan.

Afbeelding 014

Sluit de pot goed af en schud hem kort.

En dan nu het moeilijkste van alles.

Heb 6 weken geduld!

Zet de pot op een koele donkere plek weg. En schud hem elke week een keer om.

Ik heb mijn pot weggezet in mijn mixerkast. Daar kom ik regelmatig in, dus dan kan ik hem ook niet vergeten om het te schudden.

En nu maar afwachten…

Vanille en Vodka

Vanille en Vodka

En hopelijk heb ik voor de kerst Vanille extract om cadeau te geven aan vrienden.

3 reacties op ‘Project Vanille extract

Reacties zijn gesloten.